Społeczna odpowiedzialność systemu
Biznes

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Współcześnie coraz większą wagę przykłada się do społecznej odpowiedzialności biznesu czyli podejmowaniu przez przedsiębiorstwa działań, które uwzględniają ochronę środowiska oraz interesy społeczne. Coraz więcej firm dostrzega w tej formie działalności nie tylko dodatkowy obowiązek i koszt, ale szansę na budowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Dlaczego warto brać udział w programach społecznych?

Każda działalność w mniejszym lub większym stopniu powoduje pewne problemy jak na przykład zanieczyszczenie środowiska, dlatego dobrą praktyką jest by podejmowała działania, które wniosą też coś pozytywnego w środowisko. Ponadto przedsiębiorstwo nie jest fikcyjnym tworem, a społecznością, która powinna dbać o swoje otoczenie. W dodatku organizacja lub udział w programach społecznych wpływa pozytywnie na lojalność pracowników, postrzeganie firmy, a z drugiej strony wykształca w zespołach umiejętność współpracy również przy nietypowych zadaniach.

Prawdziwe wartości

Misja firmy i podejmowane działania powinny opierać się o rzeczywiste wartości, które wyznaje firma i propaguje je wśród swoich pracowników. Tworzenie pozornej dbałości o społeczeństwo i środowisko, czyli prowadzenie pewnej gry, szybko zostanie zauważone i może się negatywnie odbić na przedsiębiorstwie.

Kto i jak może uczestniczyć w programach społecznych?

Realizować postanowienia społecznej odpowiedzialności można na wiele różnych sposobów. Można wspierać młode talenty, promować osiągnięcia naukowe, robić akcje charytatywne etc. Tak naprawdę każda firma może zorganizować własną akcję lub wziąć udział w innym większym wydarzeniu. Dobrym pomysłem jest wolontariat pracowniczy. Polega to na tym, że pracownicy zamiast dnia pracy spędzają dzień przy realizacji wybranego programu wolontariackiego. Najlepiej jeśli dotyczy to lokalnych problemów. Pracownicy ubrani w koszulki z nadrukiem z logo i nazwą firmy zostaną bardzo pozytywnie odebrani przez społeczność i będą się kojarzyli z pozytywnym wydarzeniem.

Dodatkowe korzyści

Organizacja ciekawych wydarzeń i akcji przyczyni się do tego, że firma może dzięki swojej działalności trafić do mediów lokalnych, a nawet ogólnopolskich. A to doskonała i przede wszystkim darmowa reklama. Organizując programy społeczne firma daje mocny oręż dla swojego działu marketingu i PR.