storytelling
Marketing

Czym jest storytelling?

Opowiedz swoją historię

Ostatnio coraz częściej mówi się o storytellingu. Czym on jest? Jak opowiedzieć historię o swojej firmie aby była ciekawa dla odbiorców i spełniła oczekiwane cele biznesowe?

Zanim rozpoczniemy tworzenie opowieści trzeba sobie uzmysłowić, że każdy ma coś ciekawego do opowiedzenia. Zarówno ludzie, którzy tworzą markę osobistą, jak i firmy małe oraz duże. Wśród nudnych faktów można wyłuskać naprawdę interesujące wątki, które zainteresują odbiorców. Na co warto zwrócić uwagę?

Czas i miejsce

Po pierwsze trzeba umieścić opowiadanie w czasie i miejscu. Być może firma powstała w garażu jak największe światowe marki takie jak Apple, Google czy Amazon. Być może działalność wywodzi się z trudnych czasów PRL-u jak Hortex, Zelmer czy Romet? A może historia jest znacznie starsza jak u Wedla, marki Gerlach czy Lubella? A nawet nie mając tak długiej tradycji można sięgnąć do historii założycieli firmy, do tego co nas zainspirowało do stworzenia własnej marki, do tego jakie mieliśmy cele i marzenia.

Akcja

Najciekawsze historie to te, które opowiadają o wzlotach i upadkach, o trudnościach i ich pokonywaniu. Ważne by były emocjonalne, a nie skupiały się na samych faktach. Rolą dobrej historii jest pokazanie ludzkiej strony biznesu. Warto wyeksponować w opowieści wartości rodzinne w firmach z tradycjami czy walkę o dobre imię firmy. Trzeba koniecznie opowiedzieć o przełomowych i ważnych momentach.

Podsumowanie historii

Storytelling wymaga aby historia miała morał, by nie była opowiedziana bez celu. Opowieść ma pokazywać dlaczego dzięki przeżytym momentom, dzięki zdobytemu doświadczeniu jesteśmy lepsi i mamy większą wartość. Historia powinna mieć też morał, pokazywać czego mogliby się nauczyć od nas inni.

Opowiadanie

Stworzenie historii to nie wszystko. Kolejnym etapem jest jej atrakcyjne opowiedzenie. Można to zrobić na wiele sposobów. Najlepiej sprawdzi się krótki materiał filmowy czy tekst na stronie firmy. Warto posłużyć się materiałami archiwalnymi. Na tym jednak nie powinniśmy poprzestać. Nasza historia powinna być subtelnie akcentowana w kreacjach reklamowych i w całej komunikacji firmy.

 

You may also like...